Szybki kontakt 0048 536 194 196biuro@zakobooking.pl

Odwiedź Zakopane » Wzywanie pomocy w górach

Zbliża się sezon letni, wiele osób wyruszy na tatrzańskie szlaki. Przebywając w górach warto wiedzieć w jaki sposób w razie potrzeby prawidłowo wezwać pomoc


Jeżeli ulegniemy wypadkowi w górach, mamy kilka sposobów na wezwanie pomocy.

***

Najprostszy i najbardziej oczywisty sposób to telefon - pod warunkiem, że mamy zasięg. Przed wyruszeniem w góry należy dopilnować, by bateria w telefonie była naładowana. Lepiej, żeby rozładowana „komórka” nie zaskoczyła nas w momencie, kiedy będziemy jej najbardziej potrzebować.
Te numery warto zapisać na stałe do kontaktów, lub zapamiętać:

GOPR: 985 / TOPR 601 100 300

Numer ratunkowy: 112

Podczas zgłoszenia trzeba podać swoją lokalizację, im bardziej dokładną tym lepiej
- na jakim szlaku jesteśmy
- skąd wyruszyiśmy
- w jakim kierunku szliśmy
- jaki charakterystyczny punkt minęliśmy ostatnio, lub jest obok
Najlpiej mieć w telefonie aplikację ze ściągniętą mapą offline, która wskaze nam położenie (np. mapy.cz)

Ponadto oczywiście należy powiedzieć dokładnie co się stało, ile jest z nami osób oraz czy obecnie znajdujemy się w sytuacji zagrażającej życiu.

Odpowiadaj na wszystkie pytania dyspozytora i pamiętaj, że to on kończy rozmowę.

***

Dobrze mieć zainstalowaną aplikaję RATUNEK, kótrą znajdziemy w sklepie z aplikacjami na smartfona. Aplikacja Ratunek jest zaprojektowana w taki sposób by jej użycie nie sprawiało kłopotu nawet w sytuacjach największego stresu: wystarczy dotknąć trzy razy ikonę na ekranie. Wtedy twój telefon automatycznie wyśle dyspozytorowi twoją lokalizację z dokładnością do trzech metrów oraz informację o stanie baterii. Następnie dyspozytor zadzwoni na twój numer i spyta o szczegóły sytuacji. Aplikacja Ratunek to obecnie najszybszy sposób wezwania pomocy w górach. Przede wszystkim aplikacja eliminuje w zasadzie potrzebę prowadzenia poszukiwań bo ratownicy dostają precyzyjną informację GPS (funkcja lokalizacji w telefonie musi być włączona!). 

***

Co zrobić gdy padła nam bateria lub nie ma zasięgu?

Tradycyjna metoda sygnałów dzwiękowych lub świetlnych. Do tej metody wystarczy mieć przy sobie czołówkę lub gwizdek

Wciągu minuty nadajemy 6 sygnałów świetlnych lub dźwiękowych (włączenie czołówki lub dmuchnięcie w gwizdek)

Sygnał  - 10 sekund przerwy i tak 6 razy. Następnie przerwanie nadawania na minutę i jeżeli nikt nie odpowiada - powtarzamy 6 sygnalów na minutę. Potwierdzenie odbioru sygnału ratunkowego to 3 sygnały na minutę.
Warto pamiętać by sygnał kierować w kierunku najbliższego szlaku lub schroniska. Jeśli tak nadany sygnał dotrze do schroniska lub ratowników powinni oni odpowiedzieć trzema sygnałami na minutę, czyli co dwadzieścia sekund. Oczywiście taki sygnał ma znacznie większą skuteczność w terenie otwartym, nie zalesionym. 

***

Jeśli widzisz przelatujący helikopter i potrzebujesz pomocy, możesz tą informację przekazać przyjmując odpowiednia pozycję. Sylwetka w kształcie litery Y (YES; obie ręce wyciągnięte do góry) oznacza potrzebę pomocy. Jedna ręka w górze oznacza, że nie potrzebujemy pomocy - sylwetka w kształcie litery N (NO; jedna ręka opuszczona, druga w górze).
Jeśli to ty wzywałeś pomoc i helikopter przyleciał po ciebie również przyjmij odpowiednia pozycję (oczywiście jeśli jesteś w stanie). Da to ratownikom pewność, że są we właściwym miejscu.

***

Ważne również, aby zawsze powiedzieć komuś gdzie się wybieramyi o której planujemy powrót.

***

Dobrze też pamiętać, zwłaszcza w miejscach często uczęszczanych, że czasami warto po prostu krzyknąć “ratunku!”. :)

***

Nigdy nie dzwoń na numery ratunkowe bez uzasadnionej przyczyny. Ratownicy ruszą bowiem do akcji na każde wezwanie. Helikopter to nie taksówka a ratownicy wychodząc na akcję ryzykują również swoje życie. Nie nadużywaj ich ofiarności, być może ktoś inny znajduje się w tym samym czasie w naprawdę krytycznej sytuacji. 

 

/Kz

 

Przedsiębiorca uzyskał subwencję finansową w ramach programu rządowego Tarcza Finansowa 2.0 Polskiego Funduszu Rozwoju dla mikro, małych i średnich firm udzieloną przez PFR SA